7. prosinca 2011.

Paprenjaci / Paprenjak


Please scroll down for English.


Predblagdansko vrijeme mnogima predstavlja izvor stresa i frustracija. To i ne čudi ako znamo da moderan način života diktira neumoljiv tempo i nameće nam sve više obaveza koje treba odraditi sve manjem vremenskom roku. A prosinac je uvijek tako prokleto kratak... I uvijek postoji još ona jedna stvar koju nismo uspjeli nabaviti, obaviti ili riješiti. Ta jedna sitnica ponekad je dovoljna da nam pokvari raspoloženje. Svi smo se ponekad tako osjećali, uključujući mene. Ali čemu sve to? Zapitate li se ponekad?


 
Prosinac mi je unatoč svemu tome daleko najdraži mjesec u godini. No dobro, možda ipak dijeli prvo mjesto s kolovozom, mjesecom godišnjeg odmora, ali pravit ćemo se za potrebe ove priče da prosinac zauzima prvo mjesto na mojoj kalendarskoj top ljestvici. Prosinac je mjesec kojim proteklu godinu polako privodimo kraju, mjesec raznih rekapitulacija i zaključaka, izvještaja i predviđanja, kako na privatnom tako i na poslovnom planu. Koliko god sve te aktivnosti mogu biti iscrpljujuće, na neki čudan i pomalo mazohističan način za mene one predstavljaju određeno olakšanje. Zaključiti jedno poglavlje, a pogotovo jednu cijelu godinu života, može biti uistinu oslobađajuće. Lagani i rasterećeni ostavljamo prtljagu iza sebe i smjelo, hrabro i odvažno koračamo u budućnost, budućnost punu nade i potencijalno ostvarenih želja. 

Prosinac volim i zbog izuzetne topline kojom zrači (pritom ne mislim na ovu južinu koja nas je zadesila posljednjih dana). Prosinac je jedini mjesec u godini u kojem više mislimo na druge nego na sebe, mjesec u kojem se sebičnost i vlastiti interesi barem djelomično prevaraju u brižnost i velikodušnost. Osim toga, to je mjesec u kojem se češće nego inače prisjećam djetinjstva i Božića u krugu obitelji. Pucketanje ognja u bakinom starom šparhetu na drva i miris narančine korice koja se sušila na tabli. Promrzli prsti i ozebli nosić, veliki snjegović u vrtu i tragovi sanjki po dvorištu. Miris borovine i toplina šarenih lampica koje neumorno titraju u kutu. Odselili smo od bake. Šarene lampice zamijenili smo sitnim bijelim i neupadljivim svjetlima. Raznobojne kuglice i zlatne grilande izašle su iz mode. Bor smo počeli kititi kuglicama u istoj boji, a umjesto grilandi vrhove grana krasile su mašne. Jedna je stvar ipak ostala ista. Okićena jelka ponosno je stajala u mojoj sobi. Titranje lampica stvaralo je poseban ugođaj topline i ugode i svaku me večer iznova uspavljivalo. Toplina. To je je riječ koja za mene najbolje opisuje obiteljsku blagdansku atmosferu kakvu pamtim.  To je ugođaj kojem se svake godine iznova veselim.


Ima li što toplije od mirisa svježe pečenih medenjaka? Božić nije potpun bez  neodoljivih aroma koji se šire stanom i ispunjavaju nas iščekivanjem. Cimet i klinčići, med, orasi... Skromni i svakodnevni sastojci čiji su potencijal naše bake i prabake znale iskoristiti na najbolji mogući način. Jedan od njih bili su i paprenjaci, tradicionalni keksi karakteristični po jedinstvenom spoju meda, oraha, aromatičnih začina i papra.

Tradicija izrade paprenjaka poznata je još u vrijeme renesanse. Uskoro se njihova izrada pretvorila u božićni običaj u kojem je sudjelovala cijela obitelj, pri čemu su posebno uživala djeca čiji je zadatak najčešće bio utiskivanje simbola i oblika u tijesto pomoću posebnih drvenih kalupa. Vjerovalo se da će ona djeca koja će tijekom prosinca pojesti što više paprenjaka biti dobra cijelu sljedeću godinu. Djeca se, naravno, nisu pretjerano bunila. Ja sam ih ove godine prvi puta radila i toliko su me oduševili da sam odlučila da će svakako ući u našu malu blagdansku tradiciju. Ne samo da su izuzetno prhki, ukusni i mirisni već i izgledaju poput malih umjetničkih djela, zbog čega mogu poslužiti kao jako efektan jestivi božićni poklon. Osim toga, paprenjaci su i hrvatski suvenir, pa ako imate obitelj ili prijatelje u inozemstvu, poklonite im paprenjake koje ste sami izradili. Uvjerena sam da će prepoznati i cijeniti vaš trud.

Recept sam preuzela iz sada već legendarne kuharice Domaći kolači čije su autorice svima dobro poznate Biluš, Rode i Božić.  Ovaj recept također je objavljen na web stranici The Hungarian Girl za koju pišem o tradicionalnim hrvatskim blagdanskim specijalitetima.  Ovim postom ujedno najavljujem i serijal božićnih keksa i kolačića na blogu, što će vjerujem dobro doći svima koji se još nisu odlučili što će ove godine pripremiti za blagdane. Tako ćete u idućem postu moći vidjeti kako sam iskoristila preostale bjeljanjke iz ovoga recepta.

Paprenjaci
za 40 komada

Sastojci:
450g glatkog brašna
180g hladnog maslaca, narezanog na listiće
150g mljevenih oraha
150g šećera
3 žumanjka
1 jaje
2 žlice meda
1,5 žlica cimeta
1 žličica klinčića
1 žličica muškatnog orašćića
1/2 žličice bijelog papra

Postupak:
U veliku zdjelu prosijte brašno i dodajte mu maslac. Vršcima prstiju utrljajte maslac u brašno dok ne dobijete smjesu nalik mrvicama. Umiješajte šećer i orahe.

Dodajte žutanjke, jaje, med i začine. Rukama izmiješajte sastojke dok se ne počne formirati u kuglu. Tijesto mijesite oko 10 minuta odnosno dok ne dobijete čvrsto kuglu. Tijesto će biti malo ljepljivo, ali neka vas to ne zabrivanjava. Nemojte dodavati više brašna. Kada će se tijesto dobro ohladiti biti će čvrsto i neće više biti ljepljivo. Podijelite ga na dva dijela, svaki dio spljoštite u obliku diska i zamotajte u prozirnu foliju. Stavite u hladnjak na najmanje sat vremena.

Pećnicu zagrijte na 180°C. Dva velika lima za pečenje obložite papirom za pečenje.

Ohlađeno tijesto razvaljajte na dobro pobrašnjenoj drvenoj podlozi na debljinu od 5 do 7mm. Dobro pobrašnite drvene kalupe za paprenjake pa njima na tijesto otisnite razne motive. Oštrim nožem izrežite motive iz tijesta i pažljivo ih stavljajte na pripremljeni lim. Ako nemate kalupe za paprenjake, iz tijesta možete rezati oblike po želji pomoću standardnih kalupa za kekse. Paprenjaci za vrijeme pečenja neće narasti pa ne morate među njima ostavljati veliki razmak.

Paprenjake pecite 10minuta. Gotovi su kada počnu dobivati laganu boju po rubovima. Ukoliko ćete paprenjake rezati manjim kalupima za kekse, prilagodite, vrijeme pečenja bit će kraće. Pečene kekse ohladite na rešetki, a potom ih spremite u limenu kutiju. Neka odstoje barem dva dana prije posluživanja kako bi omekšali. U dobro zatvorenoj limenoj kutiji paprenjaci će zadržati svježinu do 6 tjedana. 


Paprenjak is a traditional Croatian cookie that contains a unique mix of honey, ground nuts, pepper and spices. It's origin is still unclear but It is known to have existed in the 16th century and it was traditionally made for Christmas in many Croatian homes. Today Paprenjak takes on many different shapes, such as gingerbread men, stars or trees.  However, to make traditional Paprenjak you need special wooden moulds that are used to imprint various patterns in the dough.

Paprenjak
makes 40 cookies

Ingredients:
450g flour
180g butter
150g ground walnuts
150g sugar
3 egg yolks
1 egg
2 tbsp honey
1 1/2 tbsp ground cinnamon
1 tsp ground cloves
1 tsp ground nutmeg
1/2 tsp white pepper

Directions:
In a large bowl combine flour and butter. With the tips of your fingers, rub butter into flour until the mixture resembles coarse crumbs. Add walnuts and sugar and stir to combine.

Add egg yolks and one egg, honey and spices. Combine ingredients using your hands and gather into a ball. Knead the dough for 10 minutes or until you get a firm ball. The dough will still be a bit sticky but don't add any more flour. Divide in half, flatten into discs and wrap each disc in plastic wrap. Refrigerate for at least 1 hour or until firm.

Preheat the oven to 180°C. Line two baking sheets with parchment paper.

On a well floured surface, roll dough until it’s 5-7 mm thick. Using a special wooden mould, make imprints on the dough and cut them out with a sharp knife. Carefully transfer to prepared baking sheets. If you don't have special moulds, use cookie cutters of desired shape and size.

Bake cookies for 10 minutes. Remove from oven as soon as they start to get color on the edges. The baking time will vary depending on the size of cookies. Cool completely on wire rack and transfer to airtight container. Let them sit for two days to soften before you serve them. They can be kept in airtight container for up to 6 weeks.

Related Stories Widget by LinkWithin

Broj komentara: 30:

  1. Veoma lijep i topao post. Paprenjake sam prvi put vidjela na Coolinarici i nekako su me baš dotakli svojim izgledom i simbolikom. Tvoji Paprenjaci su prelijepi, a drveni kalupi su me očarali!

    OdgovoriIzbriši
  2. jako volim paprenjake, a ovi tvoji kalupi su mi prekrasni!

    OdgovoriIzbriši
  3. So pretty! I wish I had such lovely moulds. Those cookies must taste just heavenly.

    Cheers,

    Rosa

    OdgovoriIzbriši
  4. Ajme divni li su!
    Inače jutros sam budna od 5 (ne pitaj)i dok sam ležala u krevetu tako budna razmišljala sam kako bi danas na placu morala kupiti ove kalupe jer baš želim za blagdane raditi paprenjake ili speculas kekse.
    I sad se probudim i prvo što ugledam je ovaj tvoj recept. :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Znate li gdje se mogu kupiti kalupi? :)

    OdgovoriIzbriši
  6. :D i ja baš kemijam nešto sa paprenjacima, odkad sam napravila Speculoos kremu vrzmaju mi se ideje po glavi sa paprenjacima, pa tako i krema od paprenjaka :). doduše, odlučila san raditi starogrojske paprenjake po malo drugačijem receptu, a privukli su me jer u njih ide još i maslinovo ulje i prošek :)
    Tvoji su taako očaravajući, prekrasni, i tako lijepo ukomponirani na fotografijama, sve u stilu autohtonog! samo me zanima gdje si nabavila ove kalupiće?

    OdgovoriIzbriši
  7. Ideja o poklanjanju ovakvih rukotvorina je divna. Postoje ljudi kojima se to može pokloniti, koji će ceniti naš trud i rad, ali plašim se da ima onih koji bi radije da dobiju nešto kupovno, pa makar to bio i kupovni keks. Opekla sam se nekoliko puta, pa sam shvatila da samo onima koji kuvaju i znaju da cene ovakve stvari, uloženi trud i rad mogu poklanjati moje kuhinjske i ostale kreacije. E sad nisam znala da u paprenjake ide beli biber, a mislila sam da su paprenjaci zbog ostalih začina. Logično je bilo. Kalupi su ti divni. Verovatno si ih nabavila u inostranstvu. Decembar je za mene poseban mesec i volim tu atmosferu, ali januar mi je draži jer tad ide pravoslavni Božić, rođendani i nekako atmosfera se stiša nakon Nove godine. Decembar je kod nas mesec slava i obilaska prijatelja i rodbine.

    OdgovoriIzbriši
  8. Hi Monika!

    I found your recipe a couple of days earlier on The Hungarian Girl website. I also write recipes, take photos for Suzanne.

    I really like this recipe, so I decided to make it. My only question: do you really need 3 egg yolks and 1 egg to make these cookies? I'm not vegan, I'm vegetarian but I try to eat as less eggs as possible - that's why I'm asking.

    OdgovoriIzbriši
  9. Krasni su ti paprenjaci. Ja volim i one kupovne a mogu misliti kako su fini domaći. Kalupi? Gdje si ih kupila. Prekrasni su.

    OdgovoriIzbriši
  10. Slažem se s tobom, i meni je prosinac najdraži od ovih zimskih mjeseci. I to samo zbog praznika ;) Sviđa mi se ideja za seriju blagdnaskih recepata, ja sam uvijek za neke nove ideje...

    OdgovoriIzbriši
  11. Uh, divni su!

    Nisam imala prilike da probam paprenjake, ali kako je to jedna verzija medenjaka znam da bi mi se svideli. Ja upravo pecem omiljene Specullas kekse, a recept je jako slican tvom, samo sto ne idu orasi. I zavidim na modlici, nazalost nisam videla kod nas da ima da se kupi.

    OdgovoriIzbriši
  12. O kako mi je drago vidjet ove tvoje paprenjake, ma predivno. A i sviđa mi se recept, moj je nekako skroman, tako da ću napravit po tvom ove godine.

    OdgovoriIzbriši
  13. Predivno si ih napravila.Ja ne mogu da zamislim Božić bez njih.Prelepe fotkice!!

    OdgovoriIzbriši
  14. @Majo, ni kod mene se nisu tradicionalno pekli, ali uvijek su mi se sviđali, baš zbog efektnog izgleda.
    @Rosa, thanks! You can try and find Speculaas cookie moulds or buy them online. They're basically the same thing.
    @Andrea, znaš kako se kaže...pametni umovi misle jednako ;)
    @Sanja, kalupe možeš kupiti na tržnicama i placevima kod majstora koji prodaju drvene sitnice poput dasaka za rezanje, valjaka za tijesto... Čula sam i da ih ima za kupiti u KTC trgovinama.
    @Ebba, pogledaj odgovor iznad :) A sigurna sam da bi se i online mogli nabaviti, recimo ebay ima nekoliko Speculaas kalupića u ponudi. Isto tako, postoji mali obiteljski obrt koji paprenjake prodaje kao hrvatski suvenir. Imaju trgovine diljem zemlje i mislim da bi mogli u ponudi imati i kalupe. Pogledajte na www.paprenjak.hr
    @Jelena, nažalost mnogi ne cijene ovakvu vrstu poklona, istina je. Za kalupe pogledaj odgovore iznad.

    @Zita, I'm glad you decided to make these cookies. Instead of 1 egg and 3 yolks you could try to use 2 whole eggs, and then add a bit more flour while kneading the dough if necessary. However, there is another version of Paprenjak that uses only 1 egg and follows different steps in preparation. For that version you'll need to beat together 125g each of butter and sugar until fluffy. Add the same amount of honey and 1 egg and beat until incorporated. Add 225g of ground walnuts, spices and 500g of flour and knead until you get a firm dough. You'll need the same amount of spices specified in my recipe. Refrigerate the dough and proceed according to my instructions.

    @Petra i Ana, hvala. Za kalupe pogledaj komentare iznad. Ako niste u Hrvatskoj i ne možete kupovati online, a želite nabaviti kalupe, javite mi se mailom. Probat ću ih ja nabaviti i poslati poštom.

    OdgovoriIzbriši
  15. tako mi je drago što si objavila ovaj prekrasan recept. Nisam nikada radila paprenjake.
    Pročitala sam sada tvoj komentar o tome gdje si nabavila kalupe, potražit ću. Kod nas doma se paprenjaci nisu nikada tradicionalno pravili, a to je tako divan i zanimljiv kolačić. Jako mi se sviđa njihov izgled.

    OdgovoriIzbriši
  16. Thank you for your help, Monika!

    OdgovoriIzbriši
  17. Volim paprenjake i obradovala bih se takvom poklonu. Kalupi su me očarali, idem u nabavku, tj. guglati :D

    OdgovoriIzbriši
  18. Kako su lepi! Predivno si jih napravila :). I fotke....krasne :)!!

    OdgovoriIzbriši
  19. I was going to say that these look awfully similar to speculaas, but you beat me to it.

    I've been yearning for some of these molds for over a year now - perhaps this was an indication that I should finally put my order in:)

    Very beautiful presentation!

    OdgovoriIzbriši
  20. Monika, obožavam paprenjake, a ovi tvoji mi izgledaju baš kao oni koje dijele na letovima Croatia Airlinesa :) Tamo sam ih prvi puta probala, nisam ih nikada radila, a većina recepata koje sam skupljala u sebi nije imala papra. Jako mi se dopada recept :)
    Kalupiće ima kupiti u Zagrebu, ja sam ih kupila prije dvije godine, u "Sve i svašta", 2 komada (po 3 kalupića, dakle svukupno 6 različith formi) koštali su oko 80 kn.

    OdgovoriIzbriši
  21. Draga Monika, evo novost mi je da se blogovi mogu komentirati bez blog-accounta :) Odmah se bacam na 'posao' :) Rodjena sam Zagrepcanka, ali roditelji Slavonci pa smo cesto odlazili za blagdane baki. Baka je pekla desetke vrsta kolaca, a od suhih pamtim medenjake, prace, prhke vanilin kiflice i paprenjake. Iako sam kao dijete uvijek birala kremaste cokoladne kolace, medenjaci i paprenjaci bili su iznimka. Baka je imala predivne drvene kalupe, s raznim narodnim motivima. Sjecam se isto da su bili tvrdi na pocetku, a onda bi u vlaznoj zimskoj sobi gdje su cuvani pod plahtama svi ti silni kolaci tako fino postepeno omeksavali... Bake vise nema, a ni kalupica, ni njene stare masne biljeznice na kvadratice. Vratila si me ovim postom malo u djetinjstvo i bas 'pinkicu' raznjezila :) Ako nabavim kalupe, probat cu ovaj recept, ako ne - cekat ce neku drugu zimu :) Divne fotke i divan post <3

    OdgovoriIzbriši
  22. predivni su i obozavam paprenjake, kaupe imam i sigurno ih radim uskoro po tvom receptu!
    Jasenka

    OdgovoriIzbriši
  23. Predivan post u kom sam jako uzivala... :) Volela bih napraviti jednom ove divne keksice iako nemam kalupe. Predivni su zaista! A fotke su... Ma, nemam reci! :)

    OdgovoriIzbriši
  24. prekrasni su!! idem tražiti kalupe!!

    OdgovoriIzbriši
  25. Nikada u životu ih nisam ni vidjela a ni probala. Već dugo za njih znam ali, jednostavno nisam imala prilike ni napraviti ih a ni probati. Biće prilike, nadam se jer ne odustajem.
    Uživala sam u ovom tvom postu a o sličicama da ne pričam.
    Drago mi je što uživaš u ovom mjesecu jer tako i treba, treba uživati u svakom danu. Za sebe to ne mogu reći, za mene je ovo najdepresivniji mjesec. Razišli smo se po cijelom svijetu nažalost, mnogi su otišli i na put bez povratka i osjećam se nekako usamljena. Ali, nekako mi se čini da mi je ovaj prosinac za pinku bolji od odsadašnjih!!!
    Uživaj, mila i ja sam uživala čitajući tvoj post!

    OdgovoriIzbriši
  26. this cookies are so special! I love the templates... I've never seen that here in my country! I'm curious with white pepper, really seems tasty and yummy!

    OdgovoriIzbriši
  27. Lijep post i lijepi paprenjaci, sve odiše toplinom. I meni je ovo jedan od najljepših mjeseci u godini i uvijek je tako prekratak.
    Paprenjake se svake godine spremam raditi a nikako da ih napravim, iako nemam kalupiće možda se ove godine okušam i napravim ih sa standardnim kalupima za keksiće i "prodam" pod paprenjake. Tvoji jako lijepo izgledaju i sviđa mi se ovaj recept !

    OdgovoriIzbriši
  28. Evo mene opet, sinoć sam napravila paprenjake i oduševljena sam receptom ! Okus mi je odličan i uz topli čaj su mi savršeni. Nemam prave kalupiće pa sam koristila jedan okrugli sa utisnutim borićem i jako sam zadovoljna kako je ispalo. Osim što će se naći na stolu biti će to i lijepi blagdanski pokloni. Hvala ti na ovom receptu koji je došao baš u pravo vrijeme !

    OdgovoriIzbriši
  29. Branka, baš mi je drago. Za nekoliko dana će biti još bolji i ukusniji, vidjet ćeš. :)

    OdgovoriIzbriši