18. rujna 2011.

Džem od šljiva s cimetom i limunom / Plum Jam With Cinnamon And Lemon

Please scroll down for English.


Rituali. Male stvari koje činimo često, uvijek na isti način, gotovo bez razmišljanja. Stvari koje znamo i obavljamo napamet, rutinski. Stvari koje nas uveseljavaju, podižu raspoloženje, umiruju nas. Poput ispijanja prve jutarnje kave. Ustajanje iz kreveta, odlazak u kuhinju teškim usporenim koracima, kuhanje kave gotovo žmirečki, pospano "Dobro jutro." izgovoreno promuklim glasom. Svjež jutarnji zrak koji ulazi kroz tek otvoren prozor i miješa se s jakim ali ugodnim mirisom turske kave i polako nas razbuđuje. Doručak. Integralni kruh ili prepečenac, Margo i domaći džem uz šalicu mlijeka ili jogurta. Tek tada sam doista budna i spremna za početak radnog dana. I tako svako jutro.  Neprocjenjivo.  Uskratite li mi tu rutinu, pokvarili ste mi čitav dan. 




Ponekad se stvari za koje najmanje nadamo, neočekivano i prešutno razviju u rituale. Oni počinju sasvim bezazleno, bez pompe i velikih očekivanja, a često se pretvaraju u neku vrstu tradicije, događaj kojem se svaki put iznova veselimo. Nekoliko kilograma domaćih bresaka donešenih sa obiteljskog okupljanja u neuglednoj najlonskoj vrećici može započeti predivnu tradiciju i unijeti dašak uzbuđenja u život. Upravo smo od te vrećice bresaka prije tri godine D. i ja napravili svoj prvi džem. 


 Sasvim spontano i neočekivano D. mi se pridružio u sjeckanju bresaka. Sjedili smo jedan nasprot drugome u iznajmljenom zagrebačkom stanu i sa ljepljivim prstima i tupim noževima rezali breskve i ćavrljali. Pričali smo, prepričavali, prisjećali se i planirali, smijali se i uživali, a ono što se isprva činilo kao dosadan, monoton i naporan posao, pretvorio se u zabavnu aktivnost. I ne samo to, na kraju dana bili smo sretni i ponosni jer samo zajednički napravili svoju prvu zimnicu. Ubrzo nakon džema od bresaka uslijedio je i džem od šljiva, a naredne smo godine napravili čak 5 vrsta džemova i pekmeza i uživali u izradi svakog od njih. Kuhanje pekmeza za nas je davno prerasla okvire pukog konzerviranja voća i pretvorila se u druženje, zajedništvo, veselje, praćeno osjećajem ponosa i zadovoljstva.


Tradiciju smo nastavili i ove godine, a džem od šljiva za koji vam danas donosim recept ima posebno značenje jer je prvi kojeg smo pripremili u našem novom stanu, a ujedno nam je i najukusniji do sada. Imali smo 4,5 kg očišćenih šljiva od čega smo proizveli 12 staklenki džema raznih veličina. U receptu sam odlučila navesti količine sastojaka za 1kg šljiva jer vjerujem da ćete tako lakše preračunati količine ovisno o količini šljiva koje ćete imati na raspolaganju. Isto tako, ako volite slatki džem, slobodno povećajte i prilagodite količinu šećera svom ukusu. Mi više volimo kiselkaste aromatizirane džemove u kojima se osjeti pravi okus voća.

Recept šaljem Snježi, aktualnoj domaćici igre Ajme, koliko nas je!, pokrenute 2008. godine na inicijativu blogerice Snježane. Ovog mjeseca lajtmotiv igre je šljiva.


A vi? Imate li i vi svoje male rituale?

Džem od šljiva s cimetom i limunom

Sastojci:
1 kg zrelih šljiva, opranih i fino nasjeckanih
200g bijelog kristal šećera
150g smeđeg šećera
1 Bourbon vanilin šećer
2 štapića cimeta
1 limun, korica i plod
pola mahune vanilije, sjemenke i mahuna
1 vrhom puna žlica Džemfix Extra 2:1 + 2 žlice šećera
sok pola limuna
pola žličice mljevenog cimeta
2 žlice ruma

Postupak:
Nožićem za guljenje povrća ogulite trakice limunove korice, a limun narežite na osam kriški.U zdjelici  pomiješajte obje vrste šećera, vanilin šećer te sjemenke i mahunu vanilije. Na dno lonca u kojem ćete kuhati džem stavite polovicu šljiva. Među šljive rasporedite 1 štapić cimeta, polovicu limunovih kriški i polovicu limunove korice. Sve pospite polovicom šećera. Ponovite postupak s ostatkom šljiva i završite slojem šećera.Lonac poklopite ili pokrijte prozirnom folijom i stavite u hladnjak na najmanje 3 sata kako bi voće pustilo sok.
Lonac stavite na jaku vatru i kuhajte uz povremeno miješanje dok ne proključa. Ako se na površini počinje stvarati pjena, odstranite je pomoću žlice. U zamrzivač stavite jedan manji tanjurić pomoću kojeg ćete kasnije testirati gustoću džema. Kad džem proključa, po potrebi smanjite vatru na srednju jačinu kako biste spriječili štrcanje (i opekotine) i kuhajte otprilike sat i pol uz povremeno miješanje. Prema kraju kuhanja džem miješajte sve češće da ne bi zagorio. Vrijeme kuhanja je dosta individualno i ovisi o količini soka koje je voće pustilo, jačini vatre te čvrstoći i veličini komadića voća. Ovisno o tim faktorima prilagodite vrijeme kuhanja svojim željama. 
Kada je voće kuhano i većina soka je isparila iz lonca izvadite koricu i kriške limuna, štapiće cimeta i mahunu vanilije. Ako želite da džem bude glađe teksture, sada ga propasirajte pomoću štapnog miksera. Džemfix Extra pomiješajte sa 2 žlice šećera i dodajte u lonac. Pojačajte vatru i kuhajte uz stalno miješanje 3-5 minuta. Umiješajte  cimet i limunov sok i po potrebi prilagodite količine šećera ili limuna svom ukusu. 
Testirajte gustoću džema. Iz zamrzivača izvadite ledeni tanjurić i na njega stavite žlicu džema. Hladnoća tanjurića odmah će ohladiti džem i moći ćete vidjeti kakve će on biti konzistencije kada se ohladi. Ako je prerijedak, nastavite kuhati dok ne dobijete željenu gustoću. Kada ste zadovoljni gustoćom džema dodajte mu rum maknite s vatre.
Vrućim džemom do vrha napunite staklenke koje ste prethodno dobro oprali i sterilizirali u pećnici na 110°C oko 30 min. Staklenke moraju biti vruće jer bi u protivnome staklo u dodiru s kipućim džemom moglo eksplodirati. Staklenke pažljivo i čvrsto zatvorite polopcima na navoj koje ste prethodno prokuhali u kipućoj vodi. Po želji poklopce možete na kratko uroniti u alkohol prije zatvaranja kako biste ih dodatno dezinficirali.
Zatvorene staklenke okrenite naopačke i ostavite da stoje na poklopcu 5 minuta. Staklenke prekrijte krpom i ostavite da se sasvim ohlade. Džem čuvajte na hladnom i tamnom mjestu te ga upotrijebite u roku od godine dana. Nakon otvaranja staklenku držite u hladnjaku. 
Plum Jam With Cinnamon And Lemon 

Ingredients:
1 kg ripe plums, washed and finely chopped
200g granulated sugar
150g brown sugar
10g vanilla sugar
2 cinnamon sticks
1 lemon, zest and fruit
1/2 vanilla pod
1 tbsp of powdered pectin*
juice of 1/2 a lemon
1/2 tsp ground cinnamon
2 tbsp dark rum

* I used Dr. Oetker gelling sugar with 2:1 ratio of pectin to sugar. Since the amount of sugar in this recipe is quite small, you must use some sort of a gelling agent or pectin to help it thicken. Use any gelling agent you are most comfortable working with, but make sure you use it according to manufacturer's instructions and adjust the amounts of fruit and pectin for this recipe. 

Directions:
Using a vegetable peeler, peel thin strips of zest from one lemon. Cut the lemon into 8 wedges. In a bowl, mix together caster sugar, brown sugar, vanilla sugar and vanilla seeds. Throw in the vanilla pod as well. Arrange half of the prepared plums at the bottom of a large saucepan. Squeeze one cinnamon stick, half of the lemon zest and 4 lemon wedges in between the fruit. Sprinkle evenly with half of the sugar mixture. Repeat with the other half of plums. Squeeze in the lemon zest, lemon wedges and cinnamon stick and finish with an even layer of sugar. Cover with a lid or plastic wrap and refrigerate for at least 3 hours.
Put the saucepan on high heat and cook, stirring occasionally until it boils and starts to bubble. If it starts to froth, skim the froth from the surface with a spoon. Put a saucer in a freezer so you can test the thickness of your jam later. Reduce heat to medium and simmer for approximately 1,5 hours, stirring frequently. Because the juices evaporate and jam thickens, you'll have to stir it continuously towards the end of cooking time to prevent the it from burning. The cooking time may vary depending on the amount of heat and the size and firmness of the fruit. Having these factors in mind, adjust the cooking time as needed. 
When the plums have cooked through and most of the juices have evaporated, take the cinnamon sticks, lemon zest, lemon wedges and vanilla pod out of the saucepan and discard. If you like your jam smooth, puree some or all of the fruit at this stage. Add the pectin, ground cinnamon and lemon juice, and cook on high heat, stirring constantly, until the jam thickens. This should take somewhere between 5-10 min, but it may vary depending on the gelling agent you're using, so adjust the times according to instructions on the package. Test the thickness of your jam. Take the saucer out of the freezer and put a teaspoon of jam on it. The coldness of the saucer will cool the jam instantly and you will see how thick it will eventually be. If it's too thin, return to heat and cook until it reaches a desired thickness. Adjust the flavors now if necessary by adding more sugar, cinnamon or lemon juice. When you're happy with the flavors and thickness, add rum and remove from heat. 
Ladle the hot jam into clean sterilized jars. I sterilize mine in the oven by baking them for 30 mins at 110°C. I sterilize my lids by cooking them in boiling water for 10 mins. Carefully seal the jars with a lid, turn the jars upsidedown and let them stnad on their lids for 5 mins. Turn them right side up and let them cool completely. Store in a cool and dark place and use within a year. 

Related Stories Widget by LinkWithin

Broj komentara: 19:

  1. Prekrasno! Rastopih se, kuhanje džema je zaista posebna uživancija :)) Recept je odličan, pogotovo zato jer ni ja ne volim puno šećera u džemu, volim kad se osjeti voće koje je uostalom i samo po sebi slatko, a danas hvala bogu postoje ti konzervansi poput džemfixa pa nije potrebno stavljati kile i kile šećera. :) Moja zimnica je počela sa džemom od suhih smokvi sa Earl Greyom, šljive su mi naravno neizostavne, a tko zna s kojim okusom će sve završiti, naravno, ništa bez začina. :)

    OdgovoriIzbriši
  2. Blago tebi!!! MM ne voli nikako džem od šljiva a da mu čuješ razlog pala bi na dupe... on jede samo marmeladu od šipka ili miješanu. Mogu se ja ubiti kuhajući on piči svoje:):). Ipak sam ja i danas napravila malo džema od šljiva s čokoladom za svoju dušu. samo što ja radije ukuham nego upotrijebim te džem-fixove i sl. A sastojci su stvarno izvrsni. Predivne sličice i priča.

    OdgovoriIzbriši
  3. Zbog prve fotke sam poželjela da je sada jutro i da doručkujem :)

    Moj mali jutarnji ritual je doručak, samo bez kuhanja kave, jer ju ne pijem. I nakon što pojedem, spremna sam za novi dan.

    OdgovoriIzbriši
  4. obožavam domaće džemove i marmelade.
    ima nešto posebno u sjeckanju, pripremanju, kad ti prsti porumene od višanja koje čistiš pola sata :))

    prije ljeta sam radila džem od đumbira, trešanja, jagoda i limuna i kad ga se sjetim bude mi tako žao što sam sve pojela u par dana :)

    slike su mi prekrasne!

    OdgovoriIzbriši
  5. What a lovely jam! I love to pair plums with cinnamon and lemon too... Beautiful shots.

    Cheers,

    Rosa

    OdgovoriIzbriši
  6. Lepo je akd se takve neocekivane stvari dese i obraduju te.A kad iz njih jos kao rezultat dobijes ovako nesto fino i ukusno onda je uzivanje potpuno;)

    OdgovoriIzbriši
  7. Krasna prica a i fotke:)!
    Drago mi je da nisam jedina sa hubbijem koji ima specifican ukus, MM ne jede homemade dzemove jer ne voli komadice, jede samo liniju Samt od Schwartau, jer oni su savrseno samljeveni i propasirani i nemaju ama niti jednog vlakna a kamo li nesto vise, zato se i zovu samt (rolleyes:))!

    OdgovoriIzbriši
  8. These photos are just beautiful.

    OdgovoriIzbriši
  9. već godinama nemam naviku jedenja marmelade na kruhu, nekad sam samo to jela pa je to vjerojatno razloga da danas ne volim
    marmelade radim u malim količinama tek toliko koliko mi je potrebno za kolače
    ove godine sam napravila od grožđa i eventualno ću još od jabuka
    šljive ove godine neću iako je odličan
    lijepo je dok imaš sa kim podijeliti ovakve trenutke, savršeno nešto i ja uživam u sličnim stvarima

    OdgovoriIzbriši
  10. Ja sam svoju avanturu sa đžemovima započela sa jagodama. I evo već četvrtu godinu se igram sa raznim kombinacijama začina u đžemovima. Najdraži ritual mi je subotnja kava uz novine jer u toku tjedna nemam vremena .

    OdgovoriIzbriši
  11. I mi uzivamo u pravljenju domacih dzemova. Nekada je mama pravila po 20kg dzema od sljiva i to se nikad ne pojede tokom jedne sezone. Ali sada nas dve napravimo po nekoliko tegli od vise vrsta voca... Ove godine su to bile jagode u kombinaciji sa zovom, zute sljive, vinogradarske breskve. Uz razne zacine... :)
    A sto se rituala tice, ja svako jutro, kada se nas petomesecni Isak probudi, najpre uzmem njega u narucje, pa ona zajedno ispratimo tatu na posao, napravimo mami brzinsku nesicu, pa sa soljom u rukama (mojim) obidjemo dvoriste da vidimo sta nam je novo procvetalo... :)

    OdgovoriIzbriši
  12. Jako su mi falile tvoje predivne fotke i kreativni receptići...
    Ja još nisam krenula da radim zimnice jer je uvek dobijem ali... biće godina i za to...
    Jako mi se sviđa tvoja priča i vaše zajedništvo jer u takvim trenucima i dosadne i monotone stvari mogu dobiti sasvim novi oblik... Ljubav čini čuda i neizostavni je začin svemu...

    OdgovoriIzbriši
  13. Evo, ja nikad nisam sama radila džem! Ili mi netko pokloni ili kupim kad mi zatreba. Volim ih, ali ih koristim najviše u kolačima. Ne doručkujem (nažalost), a za večeru mi je kruh i pekmez nekak preslatko. :) Džem od šljiva obožavam i kad se odlučim napraviti ga, budem po ovom receptu!

    OdgovoriIzbriši
  14. Great idea to add cinnamon and lemon to the jam! I love those photos! Beautiful!

    OdgovoriIzbriši
  15. Baš te i takve, male stvari, život čine sretnijim i smislenijim.
    Lijepo je čitati o vašem zajedništvu, o stvarima koje vas skupa čine sretnima :))
    Volim džem od šljiva, baš ga namjeravam uskoro praviti, tvoj izgleda krasno (kao i fotke!) a sastojci (cimet, o, da ;)) samo potvrđuju dojam.

    OdgovoriIzbriši
  16. Prava divota, vidim da nam se poklapaju ukusi u pekmezima, i ja ne volim preslatke, radije kiselkastije. E pa, čestitam na prvom pekmezu od šljiva u novom stanu :) Dijelim tvoje mišljenje, i za mene je ukuhavanje voća u pekmeze i spremanje zimnice nešto radosno, ponosno i lijepo :)

    OdgovoriIzbriši
  17. Imamo slične rituale. Ako preskočim kavu i doručak nije dobro :)
    Obožavam šljive i jedna od prvih zimnica je bio upravo džem od šljiva s čokoladom i rumom. I danas ga rado napravim uz još nešto, obično ajvar i sl. Obožavam raditi zimnicu. Muž čuva dijete tako da radim sama ;)

    OdgovoriIzbriši
  18. such a way to make jam, the lemon adds a twist to it. Nice photo

    OdgovoriIzbriši
  19. @Nevena, džem od suhih smokvi zvuči veličanstveno!
    @Snježa, haha...mene pak marmelada od šipka podsjeća na obroke u školskoj kuhinji ili vrtiću: debela šnita bijelog kruha, tanak sloj marmelade od šipka i čaja sa neizostavnim talogom mrvica na dnu šalice za koje smo se uvijek pitali odakle su tamo dospjele. godinama kasnije sam saznala da je taj čaj zapravo otopina nekog praška (poput cedevite) u vrućoj vodi :D mi smo prošle godine napravili džem od šljiva s čokoladom, ali moram priznati da me nije pretjerano oduševio. ukusan je je on, ali nekako mi ne paše na kruhu. dobar mi je eventualno na palačinkama.
    @moonea, uff ovaj džem od đumbira mi zvuči izvrsno. ne čudim se što si ga tako brzo smazala :)
    @Rosa, thanks! I love to pair cinnamon and lemon with almost every fruit :)
    @Majo, haha... nisam čula za tu liniju džemova. meni su komadići najbolji dio, baš kao i u voćnom jogurtu :)
    @Kathy, thank you :)
    @Miki, i ja više volim napraviti po nekoliko staklenki različitih vrsta džemova nego tri tone jednog te istog. tvoj jutarnji ritual je prekrasan :)
    @maslinka, bit će vremena i za zimnice :)
    @Vali, a ja gotovo nikad ne koristim džemove u kolačima. eto vidiš, sto ljudi sto ćudi :D
    @Tamara, hvala!
    @Jubistacha, prema mojim saznanjima, većina ljudi je sentimentalno vezana za svoje jutarnje ritualne :D
    @myFudo, thanks. I'm glad you like it.

    OdgovoriIzbriši